Aranżowanie wyglądu witryny sklepowej to jedno z kluczowych działań, które umożliwia zaangażowanie konsumentów oraz zachęcenie ich do odwiedzenia punktu handlowego. Ponad 80 proc. klientów odwiedza sklepy pod wpływem impulsu wywołanego wyglądem witryny, a 75 proc. z nich dokonuje zakupu. Co więcej – aż 23 proc. klientów podejmuje zakupową decyzję na podstawie wyglądu witryny sklepowej. Zatem skutecznie poprowadzony visual merchandising to klucz do efektywnego wykorzystania potencjału witryny.
Witryna pierwsza nawiązuje kontakt z konsumentem
Sklepowa witryna jest pierwszym kontaktem sklepu z klientem i może przekazać mu informacje o punkcie handlowym jeszcze przed podjęciem decyzji dotyczącej odwiedzenia sklepu. Dobrze skonstruowana witryna powinna być jednocześnie wizytówką i zachętą do odwiedzenia sklepu. Powinna ona oddziaływać na zmysły klienta oraz zapraszać do zakupu produktów z wystawy jeszcze przed zapoznaniem się z nim.
Jak powinna wyglądać dobrze skomponowana witryna sklepowa?
Podstawową zasadą w projektowaniu witryny jest umiar. Zbyt duża ilość: kolorów, przedmiotów, wzorów, czy nazbyt skomplikowana gra świateł może spowodować zamieszanie i zniekształcić przekaz wystosowany do konsumenta. Jednocześnie zbyt duża ilość rzeczy na witrynie sprawi, że nie przykuje ona należytej uwagi, a przez to stanie się niefunkcjonalną wizytówką sklepu.
Witryny powinny być aranżowane w sposób dostosowany do ich budowy. Wyróżniamy witryny zamknięte, otwarte i półotwarte, przez co do każdego rodzaju witryny należy podejść w nieco odmienny sposób. O wiele łatwiej aranżuje się witryny zamknięte (z pełną ścianą tylną), ponieważ pozwalają one na pełne wykorzystanie oferowanej przestrzeni, jednocześnie odgradzając ją od wnętrza sklepu. O wiele trudniejszymi w aranżacji są witryny otwarte, które poza odpowiednim przekazem, powinny współgrać z całym sklepowym wizerunkiem.
Oświetlenie witryny – jak zadbać o możliwie najlepszy efekt?
Lampy oświetleniowe powinny być montowane na każdej z witryn z osobna, w taki sposób, by możliwe było skupienie strumienia światła na eksponowanym produkcie albo manekinie. W przypadku witryn otwartych nie należy doświetlać podestu, a światło nie powinno być również kierowane w stronę klienta. Dobrym pomysłem jest doświetlenie produktu z tyłu. W przypadku witryn zamkniętych sceny świetlne mogą być projektowane w nieco bardziej elastyczny sposób.
Witryna sklepowa w galeriach handlowych powinna być wymieniana co 3 tygodnie
Dopasowanie wystroju witryny powinno być zależne od częstotliwości odwiedzin klientów. W przypadku centrów handlowych, witryny warto wymieniać co 3 tygodnie, natomiast w przypadku sklepów znajdujących się w pasażach miejskich warto wymieniać witryny nieco częściej. Szukasz inspiracji na skuteczny visual merchandising? Postaw na skuteczne projektowanie witryn sklepowych przez firmę Canvas.