Jednym z podstawowych kryteriów doboru roweru górskiego jest jego przeznaczenie. Zupełnie inne rowery będziemy potrzebowali do amatorskiej jazdy i weekendowych wypadów do lasu, a inny sprzęt będzie dobry dla nas podczas uprawiania bardziej zaawansowanej i sportowej jazdy. Ważne jest, aby rower służył nam bardzo dobrze, a jego rama i osprzęt spełniały wszystkie wymogi, jakie stawiamy przed naszym jednośladem.

Wybór ramy naszego roweru górskiego

Rower górski to przede wszystkim rama – podczas wybierania ramy, mamy do dyspozycji wersje aluminiowe oraz karbonowe. Ich wybór zależy od wielu czynników, takich jak waga oraz sztywność. Jeżeli rower ma nam służyć do jazdy amatorskiej, a jazda na nim ma być zabawą w czasie wolnym, z pewnością możemy wybrać rower na dobrej ramie aluminiowej. Ramy karbonowe są wybierane przez rowerzystów, którzy szukają bardziej profesjonalnych sprzętów, które mogą zapewnić im mniejszą wagę, która jest cenna podczas startowania w zawodach MTB lub trenowania w sposób profesjonalny.

Jakie koła do naszego górala?

Wielkość kół to jeden z najważniejszych kryteriów doboru konkretnego roweru górskiego. Ich rozmiar możemy podzielić na kilka kategorii. Do jednej z nich należą najmniejsze koła w rozmiarze 26. Dzisiaj są coraz rzadziej spotykane, lecz można otrzymać bardzo dobrze wyposażony rower, posiadający właśnie takie koła. Najczęściej spotykaną wielkością kół w dzisiejszych rowerach górskich jest rozmiar 27,5 . Jest pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy najmniejszym rozmiarem 26 a większym 29. Bardzo dobrze spisuje się zarówno na technicznych odcinkach, jak i na prostych podjazdach. Koła w tym rozmiarze często są montowane w rowerach typu enduro oraz zjazdowych. Ostatnim popularnym rozmiarem kół rowerów górskich są wspomniane obręcze 29 cali. Jeżeli planujemy dłuższe trasy i chcemy dobrego toczenia po każdej nawierzchni, to jest rozmiar koła dla nas. Ważnym aspektem jest przymiarka do roweru oraz jazda próbna, ponieważ nie każdy rozmiar koła będzie w pełni odpowiadał naszemu wzrostowi oraz długościom tułowia, nóg oraz ramion.

Kokpit roweru górskiego

Podczas wyboru roweru, często natkniemy się na różne długości mostka kierownicy. Im krótszy mostek, tym rower lepiej zjeżdża oraz skręca. Dłuższy zaś, da nam lepszą kontrolę nad rowerem na podjazdach. Mostek kierownicy możemy także regulować w płaszczyźnie poziomej, obracając go do góry nogami. Da nam to ogląd pozycji, jakie możemy osiągnąć na danym modelu roweru. Kolejną ważną częścią kokpitu jest kierownica. Istnieją różne długości, dostosowane do konkretnych warunków. Im jest ona szersza, tym kontrola nad rowerem jest lepsza. Węższe kierownice są dostosowane do dłuższych tras obfitujących w podjazdy. Równie ciekawym akcesorium jest licznik rowerowy.

Jakie pedały wybrać do roweru górskiego?

Podczas nauki jazdy na rowerze górskim, najlepszym wyjściem będzie zamontowanie pedałów platformowych. Dadzą one większą kontrolę nad rowerem dla osoby niedoświadczonej oraz uchronią przed nieoczekiwanymi upadkami. W miarę zdobywania doświadczenia możemy wyposażyć nasz rower w pedały SPD. Jest to system opierający się na zatrzaskach, trzymających stopę w jednym miejscu. Noga jest wtedy niejako zespolona z pedałem, co zapobiega jej niepożądanemu poruszaniu się.

Hamulce tarczowe w rowerze górskim

W obecnych czasach hamulce tarczowe, to podstawa wyposażenia roweru. Warto rozejrzeć się za modelem, posiadającym hydrauliczne hamulce tarczowe. Siła ich hamowania jest dużo lepsza niż ich odpowiedników mechanicznych lub systemu v-brake. Dzięki hydraulicznemu systemowi będziemy mogli pozwolić sobie na bardziej dynamiczną jazdę z góry, bez obaw o własne bezpieczeństwo. Dzięki dobrej modulacji hamowania, jazda rowerem staje się bardziej przewidywalna.

Napęd w rowerze górskim

Kwestia doboru przełożeń jest w dużym stopniu uzależniona od indywidualnych preferencji oraz wytrenowania danego kolarza. Jeżeli chcemy kupić rower przeznaczony do wypadów weekendowych, najlepszą opcją będzie zakupienie roweru z napędem 2×9. Dzięki niemu będziemy mogli bez problemu podjeżdżać oraz zjeżdżać po leśnych duktach. Da on nam także pewność w jeździe po prostej drodze. Jeżeli nasza forma jest wyższa, możemy spróbować wybrać rower z napędem „jeden na”. Nie posiada on przedniej przerzutki, a stopniowanie przełożeń jest uzależnione od tylnej kasety. Dzięki zastosowaniu nowoczesnych kaset z jedenastoma lub dwunastoma przełożeniami, możliwe jest stworzenie roweru górskiego o bardzo wyczynowej charakterystyce.

Podsumowanie

Jeżeli dopiero zaczynamy swoją przygodę z kolarstwem górskim, najlepszym sposobem będzie zakupienie roweru ze średniej półki (albo po prostu kupić tani rower górski), wyposażonego w aluminiową ramę oraz przednią przerzutkę. Osoby bardziej doświadczone będą mogły zakupić rower na karbonowej ramie, wyposażony w kasetę o dużej ilości przełożeń. Ważnym aspektem jest także wypróbowanie wielu modeli rowerów o różnej średnicy kół. Po wyciągnięciu wniosków z jazd próbnych oraz analizie zachowania roweru pod naszym ciałem, będziemy mogli zdecydować się na konkretny model roweru górskiego. Musimy jednak pamiętać o tym, iż każdy rowerzysta jest inny i tylko świadomy dobór roweru, pod okiem doświadczonych sprzedawców pozwoli nam zakupić maszynę, która będzie cieszyć nas przez lata bezawaryjną jazdą w każdych warunkach.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here